Cristóbal Ramírez

Entre os camiños que conducen a Santiago está o Portugués. O seu nome xa o di todo: arranca do país veciño do sur e por el viñeron sempre, sobre todo, e con poucas excepcións, peregrinos portugueses.

O impulso que nos últimos anos colleu o aeroporto de Porto foi diversificando a orixe dos peregrinos, e hai que destacar o elevado número de alemáns. En todo caso, o Camiño Portugués é o segundo máis frecuentado, despois do Francés e a moita distancia dos outros.

En Portugal, deseñáronse numerosos ramais que van confluír na cidade de Valença, e acto seguido cruzábase o río Miño en barcas. Dende hai un centenar longo de anos, o paso da corrente levouse a cabo por unha ponte de ferro que é unha auténtica obra de enxeñaría. Ten dous niveis: polo superior circula o tren e polo inferior, os coches e os peregrinos.

Xoga con Roi e gaña un premio pensado para ti

En Tui espera a única catedral que abre as súas portas no Camiño Portugués até chegar a Compostela. Situada no alto dun cerro, ten aspecto de fortaleza, e é que nos tempos en que se construíu nunha man había que ter o crucifixo e noutra a espada. Destaca no seu interior a capela de San Telmo, e raro é o peregrino que non aproveita para subir aos seus tellados, dende onde a vista é sinxelamente espectacular. A seguinte localidade é O Porriño. E de aí, a Mos, onde un pazo chamará a atención do peregrino. Subida e baixada, cun miliario romano no medio, permiten alcanzar unha localidade famosa polos seus chocos: Redondela.

Ao anterior hai que sumar unha desviación recente: crúzase o Miño á altura de Caminha (Portugal) até A Guarda e márchase até Baiona e Vigo para confluír co anterior precisamente en Redondela. A primeira parte (da Guarda a Baiona) carece de historia, pero a cambio ofrece unhas vistas magníficas sobre o océano Atlántico. O nome desta desviación é Camiño Portugués pola Costa. Arcade ocupa o final da ría de Vigo. E presume dunha ponte das mellores de Galicia: Ponte Sampaio, onde na guerra de Independencia foron derrotados os franceses. E nova subida e nova baixada para chegar a Pontevedra, unha cidade cun casco histórico premiado internacionalmente, e con xustiza. Porque a súa conservación é excelente.

A partir de aí o terreo é chan, na medida en que esta palabra pode usarse en Galicia. O Camiño Portugués segue a vía romana XIX e así alcanza percorre zonas rurais moi tranquilas. E chegamos a Caldas de Reis (vila coñecida, entre outras cousas por iso mesmo, polas súas augas, que saen das entrañas da terra a elevada temperatura), San Miguel de Valga, Pontecesures e Padrón.

É dicir, o peregrino cruzou o río Ulla para chegar a esta última localidade, tan emblemática no mundo xacobeo. E é que a lenda di que aquí atracou a barca de pedra que trouxo o corpo sen vida do apóstolo Santiago, decapitado en Terra Santa alá polo ano 44. Son varios os viaxeiros que aseguran tela visto. E o que si se pode ver e admirar hoxe en día é a pedra onde os discípulos do Apóstolo ataron esa barca, aquela coñecida co nome de Pedrón: está situada baixo o altar maior da igrexa de Santiago, a cal, á súa vez, está situada no centro da vila, ao final do paseo do Espolón.

Por certo, que nos extremos do Espolón colocáronse dous monumentos: un á poetisa Rosalía de Castro —que faleceu neste municipio— e outro a Camilo José Cela —que naceu nel—. Con seguridade, o peregrino vai deterse moi pouco despois. Porque a igrexa de Iria Flavia, o auténtico núcleo do poder político e relixioso de Galicia durante a Alta Idade Media, chamará a súa atención. A colección de sepulcros ao aire libre é, sinxelamente, única. Como únicos son os dous seguintes templos: a Escravitude e o románico de Cruces.

A partir de aí xa se pode intuír a chegada á cidade de Santiago. Pero o peregrino non debe correr, porque reclama uns minutos un dos cruceiros máis antigos de Galicia: o situado á entrada da carballeira de Francos, no municipio de Teo. Unha vez nas zonas próximas á cidade, preséntanse dúas alternativas ben sinalizadas: unha anima a ir por unha zona nova e chegar canto antes. Mentres que a segunda dá un pequeno rodeo, pero pasa ante o mosteiro de Conxo e, polo tanto, zumega unha historia da que carece a outra. A elección debe tomala cada quen.

 

Un pouco de historia: A loita contra os piratas

Os barcos que traían a Galicia peregrinos dende Inglaterra cargaban nas súas bodegas produtos coma ferramentas e teas, que logo vendían ao chegar a Galicia. E regresaban, sobre todo, con viño. A medida que foi pasando o tempo, os capitáns deses barcos xa non podían deixar subir a bordo a quen lles dera a gana, senón que necesitaron estar en posesión dun permiso do rei do seu país para embarcar a eses peregrinos.

Iso si, non podían levar o que quixeran. Eses permisos reais —o máis antigo data do ano 1394 e eran bautizados como licencias— dicían: «Non levarán nin farán que sexa transportada, de ningún xeito, ningunha cousa que sexa prexudicial para nós ou para o noso reino de Inglaterra, nin ouro, nin prata en moedas, máis aló dos gastos razoables. E se coñece algún segredo do noso reino non o revelará a ninguén estranxeiro».

Cantos peregrinos ían en cada barco? Variaban. Os datos que temos é que a licenza máis pequena que coñecemos era para transportar a trinta e a máis grande, a douscentos. O curioso, e non se sabe moito diso, é que algúns deses barcos dedicábanse á piratería. Ao mesmo tempo, en ocasións aqueles que ían a Santiago víanse abordados por piratas da súa mesma nacionalidade ou de terras situadas preto. Por exemplo, en 1456, exactamente o 15 de xullo, uns mariñeiros de Bretaña (unha rexión de Francia) atacaron un barco de peregrinos ingleses, o Juliana, que se atopaba nas augas da Coruña. Roubaron todo o que atoparon. O curioso é que o capitán do Juliana era John Barlett, quen tamén fora capitán doutra embarcación chamada Catherine. E neses tempos fora un pirata que se dedicaba a abordar outros navíos e a roubar todo o que vía.

Así que o perigo, dun xeito ou doutro, sempre existía. E aínda que as relacións entre peregrinos e mariñeiros, por un lado, e habitantes da Coruña por outro sempre foron boas, nalgunha ocasión houbo rozamentos. En 1440, a paciencia dos coruñeses esgotouse. A tripulación da Catalina vendía a baixo prezo as súas mercancías, o que provocaba a ruína dos comerciantes e das súas familias. Estes abordaron o barco, esixindo unha cantidade de diñeiro para deixalo marchar. A intervención dun cóengo da catedral de Santiago calmou os ánimos e o Catalina marchou sen pagar nada.

Estes son os anteriores capítulos do Xogo de Roi:

Capítulo 1 do Xogo de Roi: Cando se atoparon os restos do apóstolo?
Capítulo 2 do Xogo de Roi: A ruta pola que chegaron os ósos de Santiago
Capítulo 3 do Xogo de Roi: O Camiño máis coñecido e frecuentado
Capítulo 4 do Xogo de Roi: Un camiño para descubrir o norte

 

Compartir en Compartir en Facebook Compartir en Twitter Compartir en WhatsApp

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies