L. CANCELA, S. PÉREZ, S. CABRERO

La redacción y la lectura siguen siendo un reto para muchos alumnos que buscan en la inmediatez de las imágenes respuestas rápidas y sencillas. Pero la comprensión lectora es una herramienta de trabajo básica para los ciudadanos del futuro y experiencias como la que ofrece el concurso Periodismo en la Escuela permiten entrenar este tipo de capacidades. Esta semana se puede comprobar con la lectura de tres reportajes de otros tantos centros educativos: el CPI O Cruce (Cerceda) y los institutos Dionisio Gamallo (Ribadeo) y Menéndez Pidal (A Coruña).

De la importancia de la comprensión lectora y habilidad con la escritura habla precisamente una de las profesoras implicadas, Ana López Formoso, del IES Menéndez Pidal (Zalaeta): «Tener que redactar un reportaje les ha ayudado mucho. Han aprendido a redactar, a buscar fuentes, a leer textos en profundidad y a mejorar su comprensión lectora y su redacción», resume esta docente, cuyas alumnas presentan un reportaje analizando el papel de la mujer a lo largo de la historia de la publicidad.

Redactar bien supone saber seleccionar qué debe descartarse y qué destacar, una labor muy complicada. «O desafiante da reportaxe —explicaba Javier Rodríguez, del IES Ribadeo Dionisio Gamallo— foi a síntese, a capacidade de organizar a información». Comentaba que «o reto foi integrar todos os contidos (que eran a información, as entrevistas e as enquisas), e que non fose unha mera exposición dos datos».

También le preocupó a este docente que «o ritmo resultase atractivo para o lector». Y lo más emocionante, cree, será verlo publicado: «Viviron en primeira persoa o estrés das datas límites, e o momento chegará cando vexan a súa reportaxe publicada, a carón dos seus nomes». Para dar por terminado el trabajo se emplearon 40 horas lectivas «e outras 40 de traballo na casa, ademais das saídas ao forte de San Damián e para facer as entrevistas». La experiencia, «moi positiva», remata Rodríguez.

Puro currículo

Por su parte, Marcos Corgo, profesor de Lengua Castellana en el CPI O Cruce (Cerceda), señala que esta actividad «se ajustaba como anillo al dedo para fomentar muchas de las habilidades que un alumno debe tener». En este caso, trabajó con los estudiantes de 2.º de la ESO. Para ello, cada semana elaboraron un resumen de todas las noticias: «Queríamos fomentar el espíritu crítico que consideramos que todo adolescente empieza a crear en esta etapa». Así, consiguieron el tema central de su reportaje: el pasado, presente y futuro de la central térmica de Cerceda y el impacto que tendría en el paisaje que ven día a día. «Siempre buscamos el consenso entre los 22 alumnos, negociar entre unos y otros y convencer», detalla el responsable. Es por ello que destaca el trabajo en equipo como valor fundamental. El resultado solo dejó satisfacción y alguna que otra lección: «Siempre tendrán en cuenta que de forma individual se va más rápido pero de forma colectiva se llega mucho más lejos». No solo eso, sino que aprendieron a debatir, «desecharon aquella idea de que quien habla más alto tiene más razón» y priorizaron el mejor argumento. Esto hizo que una gran parte del alumnado venciese sus miedos a hablar en público, fomentaron el uso de habilidades sociales y, además, «realizamos una serie de tutoriales sobre herramientas digitales». Por ello, Corgo resume la actividad como «un gran logro para todos los alumnos y un gran orgullo como docente».

CPI O CRUCE (CERCEDA)

O pasado, presente e futuro da central térmica

«Cara un novo skyline». Así queren reflectir os alumnos de 2.º da ESO do CPI O Cruce, en Cerceda, o futuro do concello sen a central térmica. Para entender a súa importancia, os 22 participantes, dirixidos polo seu profesor de Lingua Castelá Marcos Corgo, puxeron en marcha unha reportaxe tratando o pasado, o presente e o futuro desta instalación. «Ao ler a prensa diaria, viron como aos poucos a panorámica de Cerceda ía mudando en relación á central térmica. Foi precisamente aí cando todos observaron que algo estaba a pasar tras o seu cesamento de actividade», precisa o profesor, que engade: «O derrubamento de dúas chemineas en menos de tres meses foi un shock para eles. O skyline estaba a cambiando». Investigaron tanto con medios físicos, como con arquivos do concello, e falaron cunha persoa de 80 anos, outra de 60 e outra de 40, para ver como evolucionou a central e como se viviu o seu peche. Ademais, contaron coa visión do alcalde para achegar unha opinión máis institucional.

Trema aquí para ler a reportaxe

 

 

IES DIONISIO GAMALLO (RIBADEO)

Rescatar o forte de San Damián do esquecemento

Coa recolleita de información, entrevistas e a elaboración de gráficos, catro rapazas de 4.º de ESO do IES Ribadeo Dionisio Gamallo poñen de novo o forte de San Damián no centro da imaxe. O labor de Ángela Alcántara Coto, Sara Requejo Fernández, Daniela Rodríguez Gago e Cristina Santamarina Sánchez coa reportaxe O forte de San Damián: o monumento esquecido, amais de recordar a súa historia e importancia no seu cuarto centenario, era tamén o de axudar ao desenvolvemento da zona na que viven, Ribadeo. Entrevistaron o arquitecto Ernesto Cruzado Estévez, estudoso dun monumento que serviu como defensa da vila ante posibles ataques dende o mar, e que achou o seu reloxo de sol, e falaron coa concelleira de Cultura de Ribadeo, Pilar Otero Cabarcos, sobre posibles proxectos sobre o forte. Logo tamén quixeron coñecer o nivel de coñecemento entre a mocidade, e cunha mostra de 70 rapaces elaboraron unha enquisa, así como gráficos, no que a cifra final era que só un 20 % deles sabían da súa orixe.

Trema aquí para ler a reportaxe

IES MENÉNDEZ PIDAL (A CORUÑA)

Un repaso polo papel das mulleres na publicidade

O papel da muller na historia da publicidade está cargado de polémicas e dalgúns exemplos que poden resultar certamente controvertidas. As alumnas María Mosquera e Andrea Vázquez, alumnas de 1.º de bacharelato do instituto coruñés Ramón Menéndez Pidal, fan unha viaxe a través dos anuncios que ao longo da historia representaron o papel da muller. Non sempre do mellor xeito, posto que moitos deles mostran imaxes cargadas de machismo e clichés caducos e de dubidoso gusto.

Estas dúas alumnas recollen anuncios dos felices anos 20 e, a partires deste punto, irán estudando o xeito no que a publicidade retratou a muller no século XX e incluso neste século XXI.
Para analizar máis profundamente as normas e as características da publicidade actual, falan coa experta Carla del Río Abelenda, premio da publicidade galega. Pero tamén consultan algúns estudos sobre o tema, como o Observatorio da Publicidade en España ou a Lei Xeral de Publicidade.

Trema aquí para ler a reportaxe

 

 

Compartir en Compartir en Facebook Compartir en Twitter Compartir en WhatsApp

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies